Tanulságok egy németországi májusi történetből.

Egy youtuber nekiment egy nagy német pártnak. A történet nem mai. Igazából májusban történt, és az első cikkek között került fel a Corporationz.hu adminjába. Mivel nagyon közéleti volt, aztán mégsem publikáltuk. A tanulságok viszont továbbra is megvannak. Szóval röviden a történet és az én következtetéseim.

Közel öt milliós nézettséget ért el és nagy vitákat kavart májusban Rezo, német influencer videója, amiben az aktuális német kormánypolitikát támadja. Az elég hosszú, majdnem 1 órás videóban keményen nekiment az Angela Merkel kancellár fémjelezte jobbközép Kereszténydemokrata Uniónak (CDU) – számol be a The Local.

Rezo rámutatott a regnáló német kormány gyengeségeire, hogy nem tettek megfelelő lépéseket pl. az éghajlatváltozás, a biztonság-, a drogpolitika és a szellemi tulajdonjogok terén.

rezo

Öt milliós nézettségű videó

A videó óriási, közel öt milliós nézettséget hozott, rámutatva, hogy egy-egy ismertebb influencernek milyen óriási hatása van az online térben. A megnyilvánulásának volt azért előzménye. A youtubereket érintő, szerzői jogi témájű  európai uniós jogalkotás során véleménye szerint nem állt ki eléggé értük a CDU.

A történet továbbgyűrűzött, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy összetalálkozott két világ, a politika, és az influenszereké, aminél egy pillanatra szerintem meg kell állni, hiszen ez valószínűleg jelzi, mindez bárhol megtörténhet.

Fel vannak-e készülve erre a mai fiatalok? Mert az oké, hogy sminkkészleteket és telefonokat veszünk meg a saját befolyásolóink hatására. De ahogy a Márkák, Sneakerek, Z generáció című könyvemben leírtam, én már Kanye West esetén sem találtam jónak a fiatalok iedológiai befolyásolását.

Minden generációnak voltak forradalmárai, akik különböző szituációkban, akár politikai helyzetekben tudtak vezető egyéniségekké válni. Bár a mi generációnknak nem volt nagy háborúja és a politikához is más kötődésünk van, Rezo egy ország fiatalsága élére állt. A fiatalok témáiban.

Azonban anélkül, hogy valódi “vezetővé” vált volna, vagy akár egy valódi ügy élére állt volna. REZO nagyszerűen kihasználta azt, hogy ezzel a témával aktivizálni tudta a “rövid, érdektelen tartalmat fogyasztó” új generációt egy majdnem teljes órás politikai videóval.

Az új generációt be lehet vonni a politikába

Kanye West példája már megtutatta, hogy az új generációt be lehet vonni a politikába. Már akkor megérezhettük a pozitív és negatív oldalait. Most, hogy már ez a téma is demokratizálódott és klasszikus youtuberek és “influencerek” is aktivizálódtak a témában, a helyzet egyre kiéleződött.

Bár ezzel komoly témákra is felfigyelünk, a mai “véleményvezérek” hatalmával és erejével tisztában kell lenni, hiszen olyan helyzetben vannak, melyben nagyon gyors és nagy hatást tudnak gyakorolni egy-egy fiatal életére. Szerintem a fiatalokat témák felé terelni példaértékű, mégis a véleményhozatal szabadságát meg kell nekik hagyni.

Amin mindannyiunknak el kell gondolkodni, és felkészülni. Mi a saját érték- és életfelfogásunk, mi az, ami csak átmeneti hóbort. És mi az, amit hagyunk befolyásolni akár Kanye West vagy REZO, de bármilyen befolyásoló személyiség részéről teljes függetlenül attól, milyen irányú politikai beállítottságról van szó.

Kövessük a saját érzéseinket és gondolatainkat, akár szélesítsük látókörünket. Érdekes gondolkozni ezen, amikor az influencervilág “hitelessége” teljesen természetes módon a felszínre került. És nap mint nap  érnek hatások minket, az új generáció tagjait, hiszen a mobiltelefonunk kijelzőjén töltjük időnk nagy részét. Szóval az üzenet, hogy döntsünk felelősen.

Trunk Tamás, Corporation Z