Érdekes időbeli egybeesés. Egy nyári konferencián találkoztam egy emberrel, aki a Facebooknál designolta azt a felfelé álló nagyujjat, alias like gombot, ami ironikusan pont olyan nagy jelentőségűvé vált a közösségi életben, mint a régi Római Birodalomban az uralkodó ujjának felemelése a gladiátorok küzdelme után.

Nagy vitákat váltott ki az Instagram legújabb terve. A like számok eltüntetését különböző országokban már tesztelik és az Új-Zélandi utazásom során én is a saját bőrömön tapasztalhattam ezt az update-et, hiszen bekerültem a kiválasztott profilok közé. A gondolataimat erről pedig most papírra vetem.

Mint már írtam az Instagram ezt az új funkcióját teszteli Kanadában, Japánban, Brazíliában, Olaszországban, Írországban és Új-Zélandon. A lényege az, hogy a likeszámok már csak a posztolók számára lesznek elérhetőek, a követők már csak a profilokat látják, akik kedvelték a posztot.

Az opció, hogy egyenként végigszámolod a kedvelőket, de valljuk be (remélhetőleg) egyikőnknek sincs ennyi ideje. Ennek az oka, a sokak szerint teljes generációnkant sújtó megfelelési vágy és like-ok iránti versengés. Ennek a hatását semmiképp sem becsülhetjük alá, de tény, hogy minden korábbi generáció versengett valamivel és valamiért (legyen az egy lány vagy egy tépőzáras Adidas), a megfelelési vágy pedig egyrészt egyre csak csökken, hiszen a különböző szubkultúrák egyre mélyebb kialakulásával egyre könnyebben találja meg az ember a helyét.

Eleget beszéltünk a negatívumokról. Mégis milyen hatása van, lesz vagy lehet ennek a likementességnek a hétköznapjainkra? A banális oldala mindenképpen egy nagy pozitívum. Amint ideértem Új-Zélandra, nagy meglepetésként fogadott ez az update és bár már előadásokban sokat beszéltem róla, beharangoztam és támogattam, még így is szokatlan volt a saját telefonomon látni. 

Saját magam azon kaptam, hogy egyre kevesebb profilon hasonlítottam össze a like-ok számát a követőkkel, tanulmányoztam az aktivitásukat. Első pillanatban még kicsit idegesítő, zavaró, de egy kis idő múltával, úgymond egy boldog tudatlanságba csúszol bele, ami sokak számára, akiknél a közösségi média fontossága átlépett egy határt, mindenképp megnyugtató lehet. Facts: Mindenképp lecsillapítja a kedélyeket, nagyobb boldogság, elégedettség fog uralkodni a social platformokon, kicsi rizikója mégis van, hogy egy hasonló effekt sül el, mint a limitált ruháknál. 

Még nagyobb őrület lehet, hogy kiderítsd, akár a riválisaid kedvelését és ellentétes hatása lehet az eddig vártnak. Egy biztos, a közösség nagy része eddig boldogan fogadta a híreket, amint a saját csatornáimon beharangoztam ezt a hírt, csakis jó visszajelzés volt erre.

Az üzleti oldala azért ennél nagyobb durranás. És igenis, ha az Instagram ezt világszerte bevezeti, sok átállásra és változásra kell felkészülnünk, a sokak által “influencer” business-ként szidott üzletágban. A kamu követőkre még sajnos senki sem talált gyógymódot. 

Bárki, aki rendelkezik egy bankkártyával sztárrá emelheti magát percek alatt. (Vagy akár még nagyobb sztárrá, hiszen nagy port kavart az elmúlt hetekben, egy felmérés, melyben azt kutatták, hogy melyik világsztárnak van a legnagyobb fake-follower bázisa). A leghatásosabb lehetőség az aktivitás csekkolása volt, mert ha valakinek pl. 50.000 követője, de képenként csak 50 like-ja van, akkor az mindenképp gyanús lehet. 

Ha erre különböző influencer-ügynökségeknek nem adnak speciális belátást, akkor az egyetlen opció az aktivitási-mutatók screenshot-jainak bekérése az Instagrammerektől. Egy alap Photoshop tudás pedig itt kisebb-nagyobb csodákra lehet sajnos képes. És ez ugyanúgy vonatkozik a nem-hamis követőkkel rendelkező “véleményvezérekre” is, hiszen az aktivitásod manipulálásával, sokkal könnyebben és nagyobb összegért kerülhetsz márkák együttműködési-célkeresztjébe.

Így hát én nagyon kíváncsian várom, hogy ezen a téren lesz-e bármi update az Instagram-tól és ezekkel a hétköznapi problémákkal hogyan birkóznak meg. Remélem, hogy a Twitter is tesz hasonló lépéseket és ők is bevezetnek egy hasonló like-talan funkciót,  mert ott lenne igazán létjogosultsága, hogy csak a gondolatok érvényesülhessenek. Kanye West a Twitter CEO-jával csevegett nyilvánosan erről – persze több millió követő előtt :). Mi lenne, ha már csak a gondolat számítana. Ez a folyamat arra fog elmozdulni, amerre üzleti érdekek  szeretnék a jövőt látni. Közben úgy tűnik, a tesztfázis a profilomon véget ért.

Trunk Tomi Dablty / Corporation Z