Új perspektívák sosem jönnek létre, ha nincs egy úttörő márka, ami megmutatja, hogy van más út, mint a megszokott.

Így cselekedett a UNIQLO is. Összehozták a streetweart a fast-fashionnel, fiataloknak új utakat nyitottak meg és gyűjtötték be ambassadornak a világ egyik legkonzervatívabb teniszezőjét. A Uniqlo az elmúlt években az ázsiai után az európai piacot is felszántotta a sokszínű együttműködéseivel. Pedig pár évtizeddel ezelőtt a cégnek még nem ilyen sorsot szántak. Egy öltönyszabó lánc volt, melyet 1984-ben Tadashi Yanai átvett az apjától. Tehát a tradíció már megvolt náluk, ami hiányzott az egy friss koncepció volt. Miután Tadashi Európába és Amerikába utazott, felfedezte a fast-fashion és a hétköznapi viselet fogalmát. Persze, ahogy az ázsiai kultúra zsenialitását ismerjük, kellett még ebbe egy kis csavar, amivel az elmúlt három évben a keleti régióból ki tudtak lépni és belépni Európába és Amerikába óriási sikerrel.

Forrás: japantimes.co.jp

A Uniqlo mégis egy pillanat alatt felvette a newcomer szerepét a teniszben, hiszen elhozták Roger Federer-t a Nike-tól. Volt merszük betörni egy új piacra, amihez odáig közük sem volt. A Roger Federer sztori nagy hullámokat csapott, bőven a teniszvilágon kívül is. Egyrészt a váltás miatt, másrészt meg hogy a Nike-val való szakításkor Federer saját logoja kérdéssé vált, hogy van tényleg a sajátja-e, vagy a Nike-jé marad.  A svájci teniszező egy igazi ikon a pályán kívül is. Talán még sokakban ő tartotta leginkább a hitet abban a kicsit konzervatívabb teniszvilágban, ami régen volt. Hiszen már rég lehet más színt hordani mint a fehéret, de hasonlóan mint a síelésben, nem sokszor látunk új márkákat feltűnni. Erre rátesz egy lapáttal, hogy Roger hosszú évek óta dolgozott össze a Nike-val, volt sok-sok cipőkollekciójuk, közös logójuk, kéz a kézben járták az útjukat. 

Óriási hangsúlyt fektetnek a fiatalokra. Megtörték a klasszikus fizetési tradíciókat, hajlandóak fiataloknak messze az eddigi szokások fölött fizetni, amíg még “junior”(?) időn vannak a cégnél. Belénk fektetik a jövőjüket, mert látják, hogy oda közösen vezet az út.

Legfőképp pedig a kollaborációikkal tudták megtörni a fást fashion szokásait és kitűnni a szemünkben. Bár még a H&M-nél is láthatunk co-brandingelt ruhadarabokat, igazán a UNIQLO tudott ezen a platformon reformálni. Hosszantartó együttműködésekbe kezdtek különböző művészekkel, legfőképpen az ázsiai kultúrában nagyra tartott anime sorozatokkal, modern múzeumokkal és hasonló kaliberű partnerekkel. És ellentmondtak ezzel a fast-fashion alapszabályának. Örökzöldeket hoztak létre és nem csak ideiglenes hype-okra ugrottak fel.

Ahogy Virgil Abloh azt tartja magáról, hogy létrehozott egy közömbös zónát a streetwear és a high-fashion között, én sokkal inkább a UNIQLO-ról ejtenék több szót, mert ez egy fenntarthatóan sikeres út a fást-fashion és a streetwear között. És ne felejtsétek srácok, a márka nem egy árat jelez vagy jelképez. Hanem egy víziót és egy hitet egy koncepció mögött, pont mint a UNIQLO. 

Trunk Tamás Dablty /Corporation Z