Délután egykor landolt a gép Berlinben. Ahogy kilépünk a repcsiből, látom, hogy az egyik store kirakott egy bejegyzést online, hogy Berlin teljes területén apró kis cserépben kis kaktuszokat rejtettek el. Eljött a nap. A Nike Travis Scott Cactus Jack release-ének, tehát limitált darabszámú piacra dobásának napja.

Minden órában egy újabb bejegyzést raktak közzé pár tippel, hogy hol vannak eldugva a kis kaktuszok. Aki megtalál egy cserepest, az garantáltan megvehet egy pár Travis Jordan 1-et.

Sicko Mode bekapcsolva – egész nap rohantunk át a városon és minden apró kis jelre hatványozva felfigyeltünk. Volt egy férfi, akire azt hittük, hogy ő az a bolti dolgozó, aki kihelyezi búvóhelyükre a kaktuszokat és kb. 40 percig követtük nagy távolságból. Végül kiderült, hogy semmi köze az egészhez.

Végig taxiztuk az összes helyet és odaértünk egy „elvileg jó helyszínre”. Sprintelve vágtuk be magunkat a bokrok közé – nyitott szemmel, mint az őrült, kerestük a kis növényt. Az utolsó helyhez egy “bárhol felkapod és ott hagyod” bérelhető biciklin tekertünk. Ketten. Egy bicajon + a csomag.  Hat km-re volt a kaktusz rejtekhely, és mikor félúton voltunk, már megtalálták. Ott tekertünk hátizsákokkal és kempingszékkel ketten egy biciklin Berlin utcáin. Ezek után oda kellett telefonálni egy bolthoz, de lemerült a telefonunk és pénzbedobós public telefonnal hívtuk fel őket.

Estére kinéztünk egy hotelt. Mikor végre oda értünk és a recepción mondtuk, hogy szobát akarunk foglalni, abban a másodpercben, ahogy töltöttük ki az adatokat, látom, hogy az egyik üzlet kirakta a friss infót: Travis Jordan 1, first come first served, 9am May 11th. Tehát, aki először van a boltnál, övé lehet a cipő.  Ez csak egyet jelent: viszlát szép hotel, irány az utca.  Ma kint alszunk a bolt előtt.

Azonnal mondtuk a recepciósnak, hogy felejtsen el mindent, mert nekünk rohannunk kell. Örült sebességgel száguldottunk, azonnal be az első metróba, és mentünk a bolthoz. Ahogy kiszálltunk a metróból, már láttunk más srácokat – sprinteltünk de kegyetlenül, és így odaértünk. Még pont időben.

Elkezdtek egy névsort írni, és igen, sikerült. Benne voltunk az első ötvenben. A következő névsorolvasás három óra múlva, úgyhogy kényelembe helyezkedtünk és pizzát rendeltünk. Utóirat: a futár azóta sem jött meg.

Hát szóval ez az a világ, amit megélek, és amiről most mesélek.

Reggel van. Egy nagy raj fiatal kis összecsukható székben bekuckózva esőben, fagyban, melegben, hidegben Shark Hoodieban ül.

Ma van a megjelenés napja…jobban mondva a drop; és ezek a srácok pezsegve várják,  hogy cápaként csapjanak le az új zsákmányra – egy cipőre.

A sneakerhead és a hypebeast jelzők egyre gyorsabban kezdenek beépülni a köznyelvbe és legtöbben a kettőt szinonimaként váltogatják. Jelentésük nagyon is hasonló, hiszen egy olyan embert mutatnak be, aki fanatikusan vásárol limitált, különleges lépőket s ruhákat az ártól függetlenül. A felkapott különkiadásos sneakerek külön világában élő gyűjtők, resellerek saját „törzsükben” már egyedi szlengben beszélnek és ez a kultúra egyre népszerűbb. Már Magyarországon is.

Sneakerheadnek lenni nem csak egy kultúra, de életstílus is. A folyamatos készenlét újabb és újabb megjelenésekre, vagy akár egy hypebeast srác dekorált szobája egy komplett „showroom” -nak tűnhet azoknak, akiknek ez a világ új. Spéci bútorokat, vitrineket vásárolunk csupán azért, hogy a csukáinkban a lehető legstílusosabban gyönyörködhessünk.

De milyen csukák is ezek? – kérdezheted most, és a válasz nem egyszerű.

A divatvilág legnagyobb márkái által tervezett, és limitált kiadásban megjelenő lépők azok, amikért egy hypebeast képes százezreket fizetni és ha kell az utcán aludni. A még most is tomboló „Yeezy Hype” 2015-16 óta tartja lázban a sneakerheadeket világszerte – Kanye West ekkor lépett „kollab”, azaz kollaboráció  – tehát együttműködés keretében –  a pályára közösen az Adidas-szal. Ahhoz, hogy a folyamatosan (napjainkban gyorsulva) bővülő kollekcióból akár egy párat vehessünk, rengetegen akár napokon át alszanak az utcán a megjelenés reggeléig. Ilyenkor elegendő elemózsiával feltankolva a hypebeast közösség kempingszékekben költözik ki az utcára és „campelnek” a legújabb, legmenőbb, legfelkapottabb cipő modellért.

Vannak, akik online próbálnak szerencsét, de ha ott sem tudják megvásárolni a cipőt, akkor itt lépnek a resellerek a képbe. Egyesek „plug-nak” hívják őket (jelentése az összekötő, beszerző), mivel, ha egy resellernek sikerül behúznia egy párat akkor jóval a bolti ár felett – a kereslet-kínálat viszonyt alkalmazva – akár jelentős profittal adják el vásárlóiknak azt a hype-olt lépőt, amire mindenki hajt.

A legújabb szerzeményeket a hypebeast közösség saját online csoportokban osztja meg egymással. Sokan törekednek arra, hogy képeik a legminőségibbek legyenek és a legjobban nézzenek ki. Ehhez hype-olt kiegészítőket hordanak  és persze hype-olt ruhában, gyűjteményeik legkülönlegesebb darabjait fotózzák.

Te is közénk tartozol?

Kéri Márió / Corporation Z