A bizalom és az emberek közti bizalomlánc a civilizációnk alapja. Ez a bizalomlánc az évszázadok során teljesen új alakokat vett fel, különböző formákban mutatta meg magát, mára pedig teljes platformok és üzleti stratégiák épültek fel rá.

Tulajdonképpen ez a lánc a közösségi média és a jelenleg hihetetlenül felkapott influencer marketing alappillére. Ki lehet jelenteni, hogy a közösségi média már egy olyan relevanciát ért el, hogy nem lehet vele nem számolni. Csak az USA-ban a vállalkozások 71%-a rendelkezik Instagram profillal és cégek már a digitális marketing büdzséjük több mint negyedét influencerekre költik. Tehát kijelenthetjük, hogy az influencer marketing az elmúlt években a sikerkorszakát éli. Mégis a mai társadalomban folyton új technológiák, innovációk és ingerek érnek minket fogyasztókat, így hát egyre gyorsabban fejlődünk és változik a gondolkodásmódunk, sőt akár pár ponton be is telik a pohár. És jön valami új, amire csak titkon számítunk.

Ez a bizalomlánc egy kis idővel ezelőtt megszakadni látszott. A márkák és mindazok, akik a legnagyobb erővel rendelkeztek egyszer csak nem tudtak már úgy kommunikálni, hogy azt az emberek elhiggyék nekik. Ebbe az űrbe léptek bele a közösségi média világában kinövő személyiségek, akiket a szakma aztán influencerként bélyegzett meg, utalva arra a „befolyásolási erőre”, amivel aztán rendelkeztek.

 

A kocka azonban fordult. Hogy kinek a hibájából, azt nehéz megitélni, de az influencerek  egyre inkább ugyanabba a hibába estek bele, mint a márkák, akiktől előtte elfordulni látszottak az emberek. Az influencerek nem mindig rendelkeznek klasszikus marketing szakmai tudással az együttműködéseik során, így az, hogy ez a dolog abba az irányba indult, hogy most a bizalom az influencer világba rendült meg, a cégekkel közös hibája.

Mit várhatok egy influencertől, mire „használjam” a szó értelmében, az egy nagyon jó kérdés. Akarok-e új értéket kommunikálni a márkámról, vagy simán leadgenerálásra van szükségem. Ezt szerintem nagyon komoly egyeztetések kérdése. Így ez a dolog számomra olyan, mint egy periodikusan változó játék, amiben szerintem egyszer a márkák, egyszer a közösségi média hús-vér befolyásolói lesznek erősek. Ugyanúgy, mint a márkáknál, itt is látszik eljönni az idő, amikor valaki szívből, valaki teljesen tudatosan elkezd „felelős” influencerként működni, szóval olyan dolgokról beszélni, ami pozitív értéket képvisel. A game tehát nem ér véget, hanem remélhetőleg még érdekesebb lesz.

Évek óta hevesen vitatják az etikai és a törvényi szabályait a fizetett termékmegjelenítéseknek, a SpiegelTV engem is kérdezett anno erről, amikor 11 éves voltam. Kutatások szerint több mint a fiatalok fele már influencer akar lenni és mindenki ki tudja nyilvánítani a véleményét és meg tudja önmagát valósítani a neten. Ez egy hihetetlen pozitív dolog, de mégis van egy kis negatív oldala, amely kockára teheti az influencer világ „hatalmát”. Ezért is lett egyre több negatív hang a reklám szakmában, ami az úgynevezett véleményvezéreket illeti, hiszen sokan nem tartják az írott és íratlan szabályokat, etikailag nem korrektek, akár megtévesztik a nézőiket is és ez bizalomvesztéshez vezethet.

Sok szakértő egyre közelebb látja azt, hogy betelik ez a pohár és a rendszer összeomlik. Az influencer marketing jövőjére a reakciók kicsit olyanok, mint a globális felmelegedés kérdésére. Van, aki csak nevet azon, hogy ebből bárki valami rosszra számít, de sokan már a véget jósolják. Én ezt inkább úgy látom, hogy a kicsi ártatlan márkák lehetnek a nagy cégek új partnerei. Külföldön sok ilyen  együttműködés van, és ezek az úgynevezett kollabok. Szóval én ezt látom az új iránynak. Egyéként pedig  inkább demokratizálódik az influencerek világa és a hitelesség lesz a fő pont. Sőt, ez már kicsit a jelen. Hiszen a cégeknek már nem elérési számokra kell mennie, hanem a hitelességre és az aktivizálásra. Sokak szerint egy kritikus generáció vagyunk, amely átlátja a reklámfogásokat, tehát már nem elég elérési számokat produkálni, az válik lényegesebbé, hogy kiken keresztül és hogyan érjük el azokat a számokat, vagyis az embereket.

Trunk Tamás Dablty /Corporation Z