Bernschütz Mária, oktató, generációkutató. Több száz hallgatóval, Z generációs fiatallal, találkozik félévente.

Nem fél tanulni tőlük, de érdekli, hogy mit gondolnak, ezért számos kutatásba bevonja őket. Szerinte ők másképpen, és máshogy néznek a világra. Azt gondolja, hogy nem egy-két deviánsról van szó, hanem egy egész generációról. Ezeket az élményeit írja meg a generatika.blog.hu oldalán.

1. Légy partner!

A digitális benszülöttekre az jellemző, hogy szinte együtt nőttek fel a technológiával. A közösségi média, a hálózatiasság, az azonnalitás alapértékük, ezt fogadták el, és ezt is várják el. Mivel a hálózatiság alapfeltétele, hogy mindenki egyforma, és mindenki egy szinten van, kihívás őket a poroszos iskola szerint alá-, fölérendelési viszonyban kezelni. Ha nem érzi, hogy partner vagy, akkor nincs tisztelet az oktató felé sem. Minden egyes pillanatban ki kell tudni vívni a figyelmüket, ezt, hogy érdemes rád figyelni, mint másra. Magam mindig próbálkozom fejleszteni oktatási (inkább információelosztási) funkciómat. Egyik évben külön szóltam, hogy kényelmetlen, hogy csak laptopmárkák néznek velem szembe, mint szempárak, hogy ez mennyire fura így szemkontaktus nélkül oktatni. Következő évben, pedig nem is szóltam, csak próbáltam lekötni a figyelmüket. Nos, ebben az évben nem is láttam márkát.

Nem szerencsés saját szemszögünkből látni az ő világukat. Abban nőttek fel, hogy mindenki egyenlő, mindenki egyenlően kapcsolódhat, beleszólhat, kommunikálhat, hogy majd’ minden tudás fent van a hálózaton, stb. Ez nem így volt az oktatók korában, a megértés több hasznot hoz.

Bernschütz Mária Trunk Tomi és Berényi Konrád vendégelőadókkal a BME-n

2. A szabályokat fogalmazd meg előre!

Mit szeretnél tőlük, hogyan viselkedjenek? És mit nyújtasz nekik ezért cserébe? Ők idejüket, energiájukat „áldozták” a te előadásodra, te mivel honorálod? Értékes információkat, mire tudják beváltani a tőled hallottakat? Mi az, ami neked nem elfogadható velük szemben?

Ma jó napom volt, képzeljétek, bejöttek! És mi több bennmaradtak! –mondaná a stand up comedy-s oktató, ha fellépne. A nem kötelező tantárgyaknál egyrészt örülünk, hogy egyáltalán bejönnek, és ha bejönnek, végig bennmaradnak-e. Merthogy ez nem olyan evidens mint régen!

A fő szabály ebben velük szemben, hogy előre fogalmazd meg és mondd meg nekik, legyen a kérésed transzparens, átlátszó, ne essenek ki útközben plusz elvárások. Például nekem mindegy, hogy valaki eszik órán vagy sem, de az már zavarni szokott, ha fülhallgatóval laptop mögött ül…

Bernschütz Mária és Trunk Tomi, az Internet Hungary előadói

3. Hallgasd meg őket!

Ez már nem a monológok ideje. Nem a frontális oktatásé. Egy 16 éves a világ előtt lépett fel, ők az előadás alatt képesek „bekérdezni”, ilyenkor te mit teszel? Én először is elnevettem magam (mérnököket oktatok, higgyétek el az autókkal, vagy kütyükkel kapcsolatban 1000%, hogy valamit nem jól mondok), ha butaságot mondtam, majd bocsánatot kérek. De a legjobb, ha kikéred az Ő véleményüket is. Mert van, és megosztják veled. Ha a fenti passzust jól megoldottad, partner vagy, el is mondják, valamint a digitalizáció hatása- kommentelnek mindenre.

4. Tegyél be interakciókat!

Nem úgy oktatok már mint régen. Információt kell átadni az oktatóknak, szűk időkereten belül, olyan információkat, amelyet aztán vissza is kérek.

Már írtam, hogy az egyoldalú kommunikáció idejének vége, nem krumpliszsákok ők, hogy mindent befogadnak csak úgy, hanem ha jól csinálod, kérdeznek, hozzászólnak. Sőt, be lehet építeni az órába, előadásba, mobilos azonnali véleménymegosztó megoldásokat is, például mentimeter.com, amely oldalt szintén egy hallgatótól tudom. Mini kérdőíveket is lehet beiktatni, vagy kahoot.it programmal kvízkérdéseket lehet feltenni az előbb elhangzott témával kapcsolatban. Épp ma szakdolgozóimat fogadtam, akik hangfelvételre kértek engedélyt, hogy felvegyék azokat a javaslatokat, amelyeket megfogalmaztam a szakdolgozatukkal kapcsolatban, mert ahogy ők mondták, nem jól jegyzetelnek, és ez így pontosabb.

Szintén a digitalizációs kor problematikája, hogy egyre nehezebb kivívni a hosszantartó figyelmet. Főleg száraz elméletet tekintve, tényleg óriási probléma. Számukra ez kihívás, és neked is előadónak, vagy tárgyalónak. Nem azért, mert nem bírnak téged, vagy az anyagot, hanem a figyelem fenntartása gyerekkoruk óta rövidül. Ezt is interakcióval lehet feldobni.

Ne csodálkozz azon sem, hogy a google az ő barátjuk, és minden általad elmondott információra rákeresnek, és szólnak, ha épp nem mondtál jót.

5. Légy igazságos!

Ők ott élnek, ahol mindenki egyenlő, és mindent szabad, ami nem tiltott, és minden transzparens, világos, és érthető. Nincs annál rosszabb a fiatalokkal kapcsolatban, mint nem következetesnek lenni és eltérni, elcsúszni, akár szóval, vagy tettel. Ha valami nem úgy jött ki, ahogy gondoltad, kérj bocsánatot, és tegyél érte, hogy kompenzáció történjen. Légy korrekt! Ők már nem az a generáció, aki mindent elfogadott, mert a „feljebbvaló” azt mondta. Ők erre is kommentelni fognak, ott ahol tudnak. Mert ez is a digitalizációs transzparens szocializációjuk eredendője.

Bernschütz Mária, vendégszerző / Corporation Z