Nem csak a film tartalom, de a branding módja és a kommunikációs csatornák használata is emeli a generációnk azonosulását a mozival.

Ami releváns és nagy vállalás, hogy nagyjátékfilm formájában kijön egy új magyar film a fiatalokról, ami a FOMO névre hallgat, és a héten már meg is jelenik. Az eddig olvasott kritikák alapján egy picit szedett-vedett, ám erős próbálkozásról beszélünk, viszont nem szeretnék filmkritikát írni, arra még volt osztályomból is találnék bitangabb embert.

Tökéletes kampány

A FOMO kampánya és előzetes brandmenedzsmentje viszont tökéletesre sikerült. Mármint, nem fulladt ki egy érdekes előzetesben, amit ma már 200 magyar youtuber össze tudna vágni. Sokkal inkább az előzetes promók megjelenési felületeiről van szó. A film szembejött a legnépszerűbb appokon, valahol még változatosan voltak vágva az előzetesek, ahol még nem tudtuk meg, hogy miről is lesz szó, de kellően felcsigázott.

A szereplők is okosan lettek összeválogatva, hiszen a legtöbbről nagyon meg sem mondanánk, hogy kicsodák, így mi is könnyebben azonosulunk velük. Nem beszélve arról, hogy egy jó alakítással elindulhat egy olyan karrier, illetve egy olyan szereplői gárda, akik később több, a fiatalokhoz kötődő igényes tartalmat tudnak szolgáltatni mozifilm formájában is.

Populista koncepció

A film koncepciója viszont nagyon is populista lett. A fiatalokat ismét hasonlóan egykalap alá véve, a negatív oldalt emeli ki, amit mármár sok fiatal el is hisz magáról, hisz annyit halljuk minden csatornából, milyenek is vagyunk. Szeretnék egy inspiráló filmet látni magunkról. Hogy azután mindannyian másnap felálljunk, és szintet léphessünk, mert ez is bennünk van, csak nem trendi beszélni róla.

De nézzük meg kommunikációs szakmailag a kérdést. A FOMO abban lehet igazán erős, hogy utat mutathat a magyar filmek brandingjében és koncepciójában is. Hiszen jó példa lehet arra, hogy hogyan lehet óriási nevek nélkül is egy termekben jól teljesítő filmet gyártani.

A mozihoz még annyiból nehéz viszonyulni, hiszen a mozi definíciója is erősen csorbult. Egyesek szerint a Netflix/HBO Go is bőven a mozizás kategóriájába tartozik, ahol az algoritmusok segítségével könnyebben találunk olyat, ami érdekel minket. Ár-érték arányban pedig ezerszer jobban megéri egy előfizetés, mint havi kétszer a kiszemeltünket moziba vinni Hiszen egy ilyen általában 4-5000 forintnál áll meg, és a mozi önmagában a film sikerére nem garancia.

A mozi már csak státuszszimbólum

A mozi mára inkább egy státuszszimbólum, egy jóléti úrimulatság lett, hiszen az árak, ami ugye a fenntartási költségektől kezdve sok mindent magában foglalnak, nem az átlag fiatal pénztárcájához igazodnak. Bár a Netflix sem olcsó, sokan sharingelve, megosztva vásároljuk meg az előfizetést, erősítve ezzel a közösségi élmény jelleget. Főleg, hogy legtöbbünk az „anya, adsz pénzt/utalsz végre fel pénzt” alapon jutnak pénzhez, egy diákmunkás fizetés pedig gyorsabban megy el, mint a Fradi esélyei a Ludogorec ellen.

A fiatalok és a mozi nem tűnnek el, csupán a terem nagysága csökken, a kényelmi faktor nő. Nehéz egy brandet építeni Hollywood filmjeire, ha a jövő fogyasztói elszoknak, és sokkal jobban preferálják a hasonlóan igényes, de olcsóbban hozzáférhető filmeket és sorozatokat. Ha csak belegondolunk, Adam Sandler új filmjei csak a Netflixen olyan felfoghatatlan rekordokat döntöttek, hogy komolyan érdemes elgondolkodni, miért éri meg invesztálni egyre jobban az online tartalomszolgáltatókba. Nem mellesleg a fiatalok sem tűnnek el a képernyőről, ott vagyunk tökéletes és ügyes sorozatok formájában.

Persze ez Magyarországon nem fog gyorsan látszódni, hiszen még lesz generáció, aki moziba jár, és mi is beülünk még csomó filmre, akár a FOMO-ra is. De fel kell kötnie a filmiparnak a nadrágot, ha a mozitermeket továbbra is gyakran szeretné látogatni. Vidéken különösen érdekes a helyzet, hiszen a premiereket és az erősen extrás Marvel-filmeket leszámítva a harmadik vetítéstől kezdve a félház is néha erős túlzás, szóval érdemes elgondolkodni a jövőn.

A zárógondolat pedig egy Coelho idézet helyett egy Varga Vencel idézet lesz: „A szokásbéli változtatás csak az élet korrektúrája.”

Varga Vencel, TrunkTamás / Corporation Z