Az Edisonplatform 2019-ben jött létre azzal a céllal, hogy összekapcsolják a gyerekek jövőjével foglalkozó civil, piaci, tudományos és oktatási szereplőket, valamint összegyűjtsék a jó gyakorlatokat, amelyekből érdemes tanulni. 2020 tavaszán az Edisonplatform alprojektjeként jött létre az EdisonKids, amely izgalmas kihívásokkal várja Magyarország leginnovatívabb fiatal feltalálóit, vállalkozóit, akik tele vannak ötletekkel, kreatív gondolattal és csillapíthatatlan tettvággyal, szeretnek csapatban ötletelni, a világ aktuális kihívásait végig gondolni és akár a megoldásában is részt venni.
Az Edisonplatform 2020 tavaszán álmodta meg az EdisonKids projektet, amelyet tulajdonképpen egy lehetőségnek szántak arra, hogy több generáció képviselői, különböző hátterű szakértők, nagy gondolkodók, céges szereplők összekapcsolódhassanak gyerekekkel, együtt gondolkozzanak, alkossanak és az egész világot foglalkoztató kihívásokra közösen hozzanak megoldási javaslatot. Az EdisonKids tehát tulajdonképpen a generációk közötti párbeszédre és együttműködésre teremt lehetőséget.
Az első kihívást 2020 tavaszán rendezték meg, amelyre egészen fantasztikus ötleteket hoztak a gyerekcsapatok. A győztes Názer Sisters az elmagányosodás kivédésére egy olyan platformot hoztak létre, amely két generációt, a gyerekeket és az időseket hozza össze a közös érdeklődés mentén. A Sounders egy sokkal jobban automatizált világról álmodik, amelyben gördülékenyebben mehetnek majd a dolgok, a Szolón Hackerei pedig a játszva tanulás elősegítésére alkották meg közösségépítő projektjüket. A kihívásra egy bemutatkozó videóval kellett nevezni a csapatoknak, ebben a gyerekek elmondják az ötletüket, megmutatkozik a lelkesedésük is, és az is látszik, hogyan látják ők a problémát.
A tavaszi első nagy sikerű kihívás után idén ősszel újabb feladványt álmodott meg a csapat a 10-16 év közötti gyerekeknek, ebben a Ludwig Múzeum és a BarabásiLab voltak a partnereik.
Az őszi kihívás fővédnöke, a zsűriben is helyet foglaló Barabási Albert-László, világhírű hálózatkutató adta az őszi kihívást és arra kérte a gyerekeket, hogy hozzanak innovatív, szerethető, akár megvalósítható megoldási javaslatokat azzal kapcsolatban, hogy vajon hogyan lehet a tudományt szerethetővé tenni azon kisgyerekek számára, akik most kezdik az iskolát.
Názer Sisters – CO-WITH app
Az első Edison Kids kihívást a Názer Sisters, vagyis Názer Lili (15) és Názer Panni (11) csapata nyerte a CO-WITH nevű app-pal, amelyet a Covid-19 karantén-helyzet inspirált, az ötlet pedig az, hogy azonos érdeklődési köreik alapján összekötik egymással az unatkozó és elmagányosodó gyerekeket és időseket. A Názer Sisters videóját itt nézhetitek meg: https://youtu.be/D_g-xmu93rc
T: Gratulálok a győzelmetekhez! Fantasztikus ötlet, és látszik, hogy hihetetlen sok munkát fektettetek a kidolgozásába. Mi volt az, ami leginkább lelkesített titeket a pályázat kidolgozása során?
L: Elsősorban a közös csapatban dolgozás hajtott minket. Én már több versenyen indultam informatikai és egyéb témakörben is önállóan, de most borzasztóan örültem, hogy a testvéremmel, Pannival közösen is indulhatunk egy versenyen, mert nagyon szeretem őt. Kíváncsiak voltunk, hogyan tudjuk összekapcsolni kettőnk érdeklődését.
T: Mi volt a legnagyobb kihívás a pályázat elkészítése közben és miért ezt a témát és alkotási formát választottátok?
L: Szeretünk együtt viccelődni és a projekt alatt is rengeteget nevettünk, ezért a kihívás az volt, hogy komolyan is tudjunk együttműködni, és hogy rávegyük egymást a koncentrált figyelemre. A témát Panni inspirálta, ő elkötelezett természetbúvár, minden állatos-növényes dolog érdekli. Alkotási formának a minket körülvevő formákat vettük.
T: Szerintetek mi a generációtok jövőjével kapcsolatos legfontosabb megoldandó kérdés?
L: A legnagyobb kihívást szerintünk az ember környezethez való viszonyulása adja, pl. meg kell tanulnunk az erőforrásokat alázatosan használni és nem kihasználni. A részvét és az együttműködés kérdések megoldása is nélkülözhetetlen lesz.
T: Van saját kis szenvedélyetek a szabadidőtökben, vagy bármilyen téma, amivel szívesen foglalkoztok?
Lili: Én hosszú ideig versenysportoltam, a vívás rengeteget adott; a küzdést, kitartást, mind neki is köszönhetem. Az informatikának rengeteg része van, amiket szeretek, például az applikáció fejlesztés vagy a mesterséges intelligencia, a chatbotok és érdekel az online marketing is.
Panni: Én az állatokat szeretem, és a környezetvédelmi dolgok érdekelnek, sokat olvasok, nézelődök ezekben a témakörökben. A nyáron pl. Makerspace táborban is foglalkoztam azzal, mit jelent a fenntarthatóság. Ezen kívül imádok táncolni, bár azt Lili is! 😉 A színházakat és a kirándulásokat, utazásokat mindketten nagyon szeretjük! És minden kalandos, izgalmas dolgot pl; barlangászást, falmászást.
T: Mit adott nektek az Edison Kids program? Melyik volt a legviccesebb vagy legmeghatóbb pillanat az egész folyamatban?
L: Az Edison Kids által közelebb kerültünk egymás területeihez és egymáshoz is. Nagyon érdekes volt más csapatokat, fiatalokat látnunk, és az ő munkájukból is rengeteget tanultunk. A mentorálások és tematika, amin végig kellett mennünk, szintén sokat adott nekünk. A legviccesebbek a videofelvételek és a többi zoomos csapattal való találkozások voltak, a legmeghatóbb pedig az volt, amikor kiderült, hogy mi nyertünk, és a mi közös munkánkat értékelték.
Sounders – Telefonról vezérelhető bluetooth-os hangszóró
A Sounders csapata, Wittman Mátyás (15), Csontos István (15) és Tárkányi Bence (15) egy telefonról vezérelhető, otthon megépíthető és programozható bluetooth-os hangszórót álmodott meg és készítette el működő prototípusát egy hétköznapi fémdobozból. A Sounders ötletéből az Arm és a Makerspace.hu közreműködésével most prototípust fejlesztenek. Ez a Sounders projekt-ismretető videója: https://youtu.be/-XwjtjgeEog
T: Mi hívta életre ezt a fantasztikus ötletet? Az élvezetes csapatmunka vagy a pályázat megnyerése motivált benneteket?S: Nekünk ez nem csak erről a pályázatról szól, gyakran csinálunk hasonló dolgokat szabadidőnkben is.
T: Mi volt a legnagyobb kihívás számotokra a pályázat elkészítése közben?
S: Nagy kihívás annyira nekünk nem volt benne szerintem, biztos dolgunk volt, mivel egy kész prototípussal állhattunk rajthoz. Ez sok plusz önbizalmat és sok előnyt adott nekünk.T: Mit gondoltok, mi a ti generációtok jövőjével kapcsolatos legfontosabb megoldandó kérdés a világon, esetleg saját környezetetekben?
S: Úgy gondolom, hogy jelenleg rengeteg dolog mehetne a világon sokkal gördülékenyebben és könnyebben, különféle dolgok teljes automatizálásával egy sokkal logikusabb alapokon álló társadalomban élhetnénk.
T: Van-e saját kis szenvedélyetek a szabadidőtökben, vagy bármilyen téma, amivel szívesen foglalkoztok?
Pisti: Az én szenvedélyem az informatika, de az elmúlt időkben a villamostechnika alapjait is kezdem elsajátítani.
Bence: Nekem szintén az informatika a hobbim, a sportot nemrég hagytam abba, több évet fociztam.
szoftver egyféle egyensúlyban van. Végül is ezzel az eszközzel pont egy hardver segítségével a programozást tudjuk oktatni.
T: Mit adott nektek az Edison Kids program? Melyik volt a legviccesebb, vagy legmeghatóbb pillanat az egész folyamatban?
S: A legviccesebb az volt, amikor Pisti elutazott, és a nagymamája kertjéből jelentkezett be, a legmeghatóbb pedig a végső pillanatok, pontosabban, amikor a zsűri véleményét hallhattuk.
Szolón Hackerei – Twitch alapú közösségépítő program
Bártfai Nándival beszélgettem:
T: Milyen céllal jelentkeztetek a pályázatra?
N: Hogy létrehozzunk egy olyan dolgot, amivel játszva lehet tanulni.
T: Mi volt a legnagyobb kihívás a pályázat elkészítése közben, és miért azt a témát és alkotási formát választottátok, amit?
N: A legnagyobb kihívás az volt, hogy a Minecraft MALMÖ-ben az ágens, amit programozunk, legyőzze az ellenséges entitásokat. Ez lett volna az első feladat a programozás tanításában. Azért a Minecraft MALMÖ-t választottuk, mert értünk a Minecrafthoz is, mint játék. És értünk a Python programozáshoz is és a MALMÖ-t Pythonban programoztuk.
T: Szerintetek mi ma a generációtok jövőjével kapcsolatos legfontosabb megoldandó kérdés a világon?
N: Sokaknak nem megy a játék és tanulás együtt.
T: Van valamilyen szenvedélyetek, amivel a szabadidőtökben szerettek foglalkozni?
N: Apa és én a Shotokan karate-do-ért rajongunk és másik két kedvenc elfoglaltságunk a programozás és a számítógépes játékok.
T: Mi volt a legviccesebb és a legmeghatóbb pillanat az EdisonKids megmérettetés során?
N: A legszomorúbb pillanat az volt, amikor kiderült, hogy nem mi nyertünk :). A legboldogabb pillanatok pedig azok voltak, amikor összeültünk és négyen együtt csináltuk a programot.
Trunk Tamás / Dablty
Online szerkesztés: Bíró Mátyás
Kiemelt kép: edisonplatform.hu