A korona-vírus járvány miatt létrejött helyzet mindenkit nagyon-nagyon megérint emberileg. Mit gondolsz, pont ennek köszönhetően fog felerősödni a felelős együttélés jelentősége? Merre megy ebből a szempontból a világ, mennyire vagyunk felelősek egymásért?

Kicsit lelassítja ez a helyzet az embereket, kicsit közelebb minket egymáshoz, fura módon azáltal, hogy távolságot kell tartani. Felértékelődik sok dolog, például az, hogy mennyire fontosak más emberek az életünkben, mennyire más az, amikor online kell kapcsolatot tartanunk. Tehát érdekes mindaz a hatás, amit a járvány miatt látok. Ez egy hosszú folyamat lesz, de ebből a pánikból kicsit vissza kellene jönni. A létrejött helyzet előtt is az „online” irányba ment a világ, kezdtek kikopni a személyes kapcsolatok, amik abban bízom, hogy most felértékelődnek.

Arról beszélünk az új generáció kapcsán, hogy mi már csakis az online térben éljük az életünket, de ha az oktatási részét nézzük, a helyzet a legtöbb diáknak új. Hogyan is látod a diákjaid első reakcióit a hétfőtől bevezetett online oktatás hírére ?

Én készítettem őket már erre ezen a héten. Többször elmondtam, hogy ez megtörténhet, ez el fog jönni. Érdekes módon a diákok többsége nem örül. Nincs az a kitörő öröm, hogy nem kell menni suliba. Mert közben végiggondolják, hogy ez egy viszonylag hosszabb távú dolog lesz. Úgy fognak tanulni, hogy nem vagyok ott mellettük, nem úgy lesz elmagyarázva, ahogy én szoktam. Tehát a diákjaim abszolút nem örülnek ennek. Biztosan van, aki igen, de hosszú távon senki sem örül.

Ahogy mondtad, láttam a Facebook-odon is, te azért eléggé felkészültél, amennyire módodban állt, erre a helyzetre. Mit gondolsz, mekkora kihívás lesz számodra ezzel az egész helyzettel megbirkózni?

Ez egy óriási kihívás. Izgalmas, de egy baromi nagy kihívás. Mert egy emberi kapcsolatokból táplálkozó tanár vagyok, baromira szeretek órát tartani és ott lenni a diákokkal. Emberi szempontból ez most nagyon nehéz lesz. Szakmailag is, mert meg kell találni a módját, hogy lehet a diákoknak online órát tartani. Létrehoztam a diákoknak egy messenger csoportot, aztán  lehet, hogy más platformot keresek. Közben meg kell küzdenem azzal, hogy tudom tematizálni az anyagot. Akár ilyen projektszerűen, hiszen az nehezen kivitelezhető, hogy úgy, mint az iskolában, órákat tartsak, csak most épp a kanapémon. Ez kivitelezhetetlen. Az egyik osztályban azt próbáltuk, hogy pár perces kutatóanyagokat készítettek egymásnak. Lehet, hogy oktató anyagot gyártunk egymásnak, azokat fogjuk végignézni. Azért egyszerre 6-8 osztálynak mindezt adaptálni nagyon nehéz. Nincs idő több hónapos tervet kidolgozni, hanem el kell kezdeni, aztán a tapasztalatok alapján alakítani.

Rólad tudom, hogy teljesen formabontóan, kreatívan tanítasz, ugye te vagy az élmény alapú tanítás hazai zászlóshajója tulajdonképpen. Hogyan tudod mindezt átvinni az online térbe? Vagy át tudod-e egyáltalán vinni ?

Ezeknek a módszereknek pont a személyes kapcsolat a lényege. Együtt alkotják meg, együtt hozzák, hozzuk létre a „tudást”. Ezt kell most valahogy átemelnem az online térbe, hogyan lehet ott is együtt dolgozni személyes találkozó nélkül. Nekem most rengeteg kreatív energiám szabadult fel. Nincs semmi előadásom, tréningem, mindent lemondtunk a helyzetre való tekintettel. Tehát minden energiámat erre fogom felhasználni, hogy kicsit ezeket a dolgokat is kitaláljam. Meg fogom oldani. De nagyon érdekes, mert bármennyire is készülök napok óta, amikor azért megkaptam a hírt tegnap este, néztem a tájékoztatót, nagyon furcsa érzés volt, hogy ez valósággá válik… Mert az érettségiig ez már biztosan elhúzódik. Elméletileg a tegnapi nap volt az utolsó tanítási napunk. De azt megbeszéltük, ha ez lecsengett, mindenképp tartunk tanítási napokat, hogy ne a tegnapi nap legyen az utolsó.

Ez azért durva.

Amikor kimondják, hogy nincs több, az  nagyon rossz érzés.

Ez milyen hatással van az olyan osztályokra, mint a tiéd, akik érettségiznek ?

Ez az, amire még várjuk a rendeletet, várjuk, hogy valamit kitaláljanak. Ami tegnap este hallottál, hogy az érettségi meg fog kezdődni abban az időben, amikorra tervezték, igazából ez napról napra változhat, és nem tudjuk, hogy lesz-e egyáltalán klasszikus érettségi, milyen lesz az érettségi, a szóbeliket hogyan oldjuk meg, ha elhúzódik a vírus. Az oktatással foglalkozó akciócsoportnak lesz a feladata, hogy ezt a pedagógusokkal közösen kidolgozza.

Ahogy te is mondtad, te felkészültél a helyzetre, ahogy tudtál. Valószínűleg nem volt az ország összes tanára olyan előrelátó, mint te, sok pedagógusnak ez biztosan még nagyobb kihívás. Az oktatási rendszernek mekkora kihívás lesz ?

Ez egy óriási kihívás. Ami nagyon pozitív, hogy létrejöttek otthonról tanulási online csoportok, és már most több-tízezres tagszámmal működnek. Egész este, éjjel a pedagógusokkal ötletek dobáltunk be egymásnak. Egy nagyon jó együttműködés indult el köztünk. Természetesen a helyzet nehéz. Én már ma beszéltem pedagógussal, aki mondta, hogy ez nem fog működni, és miért kellett bezárni az iskolákat. Tehát vannak pedagógusok, akik nem tudnak a digitális világ kihívásaival megküzdeni. De mindenkinek alkalmazkodni kell ehhez a helyzethez.

Az elmúlt pár órában tök sok mémet láttam fiataloktól, hogy “ha nem veszem fel a skype-ot, az igazolatlant kapok”. Ez csak egy új-generációs humor, de mennyire fogja átrendezni ez az ideiglenes változás az offline iskola alapszabályait ?

Ezeket a mémeket imádom, én is küldözgettem párat az osztályomnak, ők is küldözgettek nekem. Azt gondolom, hogy tök jó, hogy a humor oldaláról is meg tudták közelíteni. Biztos, hogy ez a helyzet a klasszikus iskola modellt át fogja alakítani. Nem fogom tudni számonkérni, hogy ott ül-e a skype előtt vagy nem és ezért igazolatlant adni teljesen baromság lenne. Biztos, hogy előre megbeszélünk időpontokat, amin jó lenne, ha mindenki ott lenne, de nem tudok  mit csinálni, ha a diák nincs ott. Ez a helyzet talán megmutatja majd, hogy a merev oktatási rendszer nélkül is tudunk működni, talán ez egy óriási lökést ad az oktatás másik irányba való elmozdulására.

A napokban még kutatások is születtek, amik arról beszéltek, hogy a fiatalok között mekkora a pánikkeltés a vírussal kapcsolatban, akár az iskolákban is. Te ezt az iskolákban, amíg volt oktatás, mennyire tapasztaltad ?

Ez a félelem a hetek óta jelen van a diákok között. Nagyon sok órát töltöttem ezzel én is és a kollégáim is, hogy a vírussal kapcsolatos pánikot oldjuk, és valami reális képet alkossunk és adjunk át, ami nem azt mondom, hogy megnyugtató, de nem pánikkeltő. Ez több hete benne van a levegőben. A kisebbeket nehezebb volt megnyugtatni, mert ők sokkal jobban pánikolnak, de a nagyobbakban is volt félelem. Most, hogy bezárnak az iskolák, a félelem megmaradt, lehet, hogy egy héten belül a lakásból sem mehetnek ki. Erre is fel kell készülni, hogy lelkileg tudjuk a diákokat támogatni.

Hát itt jön ki a fontossága a hozzád hasonló tanár egyéniségek jelenlétének, a pedagógusok munkájának, és annak, hogy nemcsak a tananyag átadása a tanárok „hivatása”. Köszönöm a beszélgetést.

Köszönöm szépen !

Trunk Tamás Dablty / Corporation Z