A magyar hip-hop nagyra nő. Ezért itt van egy beszélgetésünk egy fiatal feltörekvő művésszel.

Mi mással kezdhetnénk, mint a kezdetekkel…

Én nem pesti vagyok, hanem vidékről származom, pontosabban Borsodból. Szerintem minden borsodi fiatalnak kötelező volt az a nagy gengszterrapper korszak. Az volt a szerencsém, hogy nagyon sokat váltottam sulit, ezáltal pedig közeget. 

Akkor mondjuk nem számított annak, de utólag a csomó zenei input mégis jól jött. Szerencsés volt elkerülni a falumból is, átkerülni Miskolcra, ahol a gimis évek alatt meglettek az alapjai a Coworkers-nek.

Ott kerültem be egy olyan közegbe, ahol a sok hip-hop hallgatás alatt még beütött a Barbárfivérek, Siska Finuccsi, Bloose Broavaz korszak is. Gimiben aztán bekaptam a pofámba a sok indie arcot, amit sehova nem tudtam tenni. Addig nekem az szimpla nyivákolás volt.

De aztán jobban képbe kerültél.

Pontosan. Lett 3 indie zenekarunk, mindről azt gondoltuk, hogy világsztárok leszünk, de minimum milliomosok, biztosak voltunk magunkban. Külföldi kiadóknak küldtük el a magyar szövegű számainkat. A magyar szövegűt, igen. Mondjuk ezek olyanok voltak, mint egy rossz Republic. A szobatársammal, aki a Maier Peti volt (Young Majré), megbeszéltük, hogy ezt hagyjuk a pi….ba. Pedig tök sok falunapon voltunk. Meg csomó 10 éves rajongónk volt, de minket sem érdekelt annyira, meg a rajongókat sem. 

Megbeszéltük, hogy amint Pestre kerülünk, keresünk egy fazont, aki tud elektronikus alapokat gyártani, amiben több a hip-hop influence. Nem radikalizálódtam, inkább csak vegyítettem a stílusokat. 

Millió rossz szöveget írtam, úristen, rengeteget, szerencsére sehol nem lett rögzítve. A Coworkers-ben inkább tudtam működni frontemberként már. Ami amúgy nincs lezárva, kábé 1 éve jött ki az EP, csak közben bennem volt a váltás. Mármint, hogy egy egomán f… vagyok, és nagyon szeretek magamról beszélni. Nem amúgy. (nevet)

dzsúdló

Szövegileg hogy érzed, hogyan fejlődtél?

Hát, én elkezdtem slammelni még Miskolcon. De amúgy is észreveszed a zenében, hogy ki az, aki soha nem hallgatott úgy igazán magyar rappet. Legyen szó AKPH-ról, vagy bárkiről. Gyakran nem tudják, hogy kell összerakni egy magyar dalszöveget. Ezzel nem állítom, hogy én tudnám. Tök nagy gát tud lenni, ha az ember nem járja végig a lépcsőket apránként. A slam, meg a Coworkers után meg úgy éreztem, meg kell próbálnom.

De közben bejött a Holdudvar is, ha jól tudom.

Ja. Nekem nagyon para volt az egész tábor, amíg megszületett a lemez. Úgy voltunk vele, hogy damn, a köreinkben mindenki zenét csinál. Imádjuk a Brockhamptont amúgy is, úgy éreztük, hogy itthon még senki nem csinált ilyent, senki nem csinált supergroupot, ahol az ember összeránt 15 embert arra, hogy együtt csináljon valamit. Úgy voltunk vele, hogy valószínűleg óriási pofáraesés lesz, de próbáljuk meg. 

Az egyik srácnak volt egy nyaralója Balatonakarattyán. Lementünk és az valami csoda volt. Amiatt is kezdtem el csinálni az egyéni projekteket. Amikor reggel, halál másnaposan, úgy, hogy kettérohad az arcod is, iszod a kávédat, azt is fáj inni, és közben melletted D.Koms összerak egy bítet, amire 10 perc múlva már rappelnek, az varázslatos. Ott szép egymásra találások, és alkotói folyamatok voltak.

Hogy érzed, hazai környezetben helye van egy ekkora csapatnak, mint a Holdudvar? Mint akár a magyar Brockhampton?

Szerintem simán. Meg az eddigi visszajelzések alapján is. Az ATM egy nagyobb kapálózás volt nekünk. Mármint profi és rohadt tehetséges srácok vannak a csapatunkban, producerek, szövegírók. Viszont nem volt emögött konkrét koncepció, amivel feldöntjük a zeneipart, de szerintem simán benne van.

És aztán jött a szóló karriered.

Az egész igazából nem volt teljesen saját döntés, a szülinapomra kaptam két Holdudvar tagtól egy beatet. Ha egy nagyon szar beat lett volna, akkor is megcsináltam volna, nagyon elérzékenyültem attól. Aztán kisírtam a szemem egy fél óra alatt a dalszövegben, később meg csiszolgattam. Ezen látszik, hogy nagyon az eleje volt, kábé fél év alatt jött össze a release. 

Ebben benne volt az is, hogy kitaláltam, hogy nekem kell egy rúdtáncos a klipbe. A legelején leszervezni, az pokol volt. Kell fény, a Szén Benji segítségével tudtam meg, hogy kell lámpapark. Beírtam Google-be, hogy lámpapark bérlés, a legolcsóbb találatra nyomtam rá egyből persze. 

Valami random faszi a 13. kerületben az albijából adott ki lámpákat. Kimentem, becsengettünk, gondoltam életemben nem taxiztam még idefent, majd berakjuk a lámpákat a taxiba. A forma szerintem a nagyanyjával élt, kijött egy szál alsógatyában. Szerintem azokat a lámpákat a kommunizmusban használták az utcákon, vagy vallatáshoz, vagy nem tudom. Aztán taxi helyett trolival vittük haza a lámpaparkot.

Egy fiatal srácnál kábé 14 éves korára tehető, amikor először komolyabban érzi, hogy produktívan meghágja a világot, nálad is ez volt, vagy voltak más inputok?

Én 14-15 évesen teljesen biztos voltam benne, hogy itthon én fogok szétb…. mindent, én leszek az olyan arc, mint a Lmen Prala. De ezt azért az ember kinövi. Mondjuk vágod, vannak olyanok, akik nem növik ki 30 éves korukra sem. Benő az agyad általában. Nálam 14 volt, amikor gengszterrapper akartam lenni.

És végül nem lettél gengszterrapper.

Nem?:(

Ha mondjuk túlmész azon a határon, ami megüti az abszolút híresség szintjét, akkor szükséges lesz szerinted változtatni magadon, vagy minden maradna ugyanígy?

Idővel az ember alkalmazkodik szituációkhoz, meg-megszokja, hogy arról kérdezgetik, amit szeret csinálni. Szerencsére szeretek magamról beszélni, ezzel sosem volt komolyabb problémám. Nekem van akkora szenvedélyem, hogy.. hogy is mondjam…

Például a számaid sokszor szólnak egyes szám első személyben, mégsem egocentrikusak, ha erre gondolsz.

Igen, azért kezdtem el, és azért rohadt nagy frusztráció, amikor kiadok egy számot, mert az kábé olyan, mintha kiállnék, körbevenne 40 000 ember, így kirakom a fa….mat, és vagy nevetnek, vagy nem. Vagy azt mondják, hogy anyád, vagy pedig, hogy nagyon kevés. Az nyilván nem jó, ha sokak szerint rossz pö….öd van (nevet).

Mindig ügyelsz arra, hogy a szöveg ennyire előtérben legyen? Sokkal érdekesebb így a flow, hogy nem Figurai sorok pörögnek.

Figura jó példa erre, mert csak ő tudja ezt így csinálni, ahogy. Én nem tudok annyira nem rászorongani arra, hogy kimondjam akár azt, hogy paleolit, vagy hogy tűz. Én miért hitessem el magamról, hogy tudnék ilyent? Nem tudok, meg nem is érezném magamat komfortosan. Ebben viszont igen.

Hogy érzed, a hazai trapszcéna hol tart jelenleg?

Szerintem az a legjobb, hogy nem szimplán trapről beszélünk.

Például te hova sorolnád be magad?

Nagyon tág kérdés, de 2019-ben alapvetően nem beszélhetünk műfajokról. Ha a nagymamámnak mutatnék egy számot, nagyjából ő is megértené, hogy nem lehet bekategorizálni. Ha meghallgatsz egy James Blake számot, rá nem mondod, hogy downtempo vagy pop, vagy r’n’b.

Szerintem minden sokkal komplexebb, és ez egyre jobban érződik itthon is. Nem csak olyan előadók vannak már, akik arról énekelnének, hogy „hány kurvát ba….am meg tegnap”, meg nem akarom elhitetni, hogy mennyire fekete vagyok, mikor nem vagyok fekete. Ez egy triggerpont nálam. Max 15 éves fehér gyerekek hiszik el. Az is szép persze, ha kifejezetten trappernek tartod magad, de ma már semmi nem ilyen egyszerű.

Ez most utalás emberekre? Vagy például sok ilyen hazai előadót ismersz?

Persze, de ezzel nincs baj, meg azzal sincs, ha a kezdetben felveszel egy pózt. A Tirpa sem vág le fejeket hétvégente. Nekem semmi bajom a realség keresésével, stílusokról beszélünk.

Az udvartartás bemutatkozásánál olvastam, hogy te vagy az egyetlen a csapatban, akinek autotune nélkül is helyén van mindene. Hogy viszonyulsz az autotune-hoz?

Borzasztóan lesz…om, meg ez egy eszköz. Szerencsére egyre kevesebben fújolnak, hogy ki nem tud énekelni autotune nélkül. Ez egy sajátossága az ilyenfajta zenéknek.

Általában akik ezzel érvelnek, azok mindig már egyből egy Lil G-re gondolnak, ahol nagy a kontraszt a fellépés meg a stúdiófelvétel között.

De hogy ez most miért baj? Én nem gondolom, hogy ez probléma lenne. Emberek mikor beszélnek, hogy hallották a duplasávot x vagy y fellépésén, az kiakaszt. Hát hogy a f…ba ne lenne duplasáv, mikor nincs olyan emberi orgánum, ami úgy be tudná duplázni a te hangodat, hogy az pont jól szóljon? Ha vissza akarod kapni, hogy hallj élőben valamit, akkor elengedhetetlen.

Térjünk át a slamre. Neked is barátoktól jött, ha jól tudom.

Aham. Én dráma tagozatos voltam, ott jött, hogy egyre több igényes szöveget akartunk írni. A Peti, a Majré kezdett el Miskolcon slammelni, amit valamelyikünk elkezd, azt követi a másik. De ez evidens, ő a legjobb barátom, állandóan húzzuk egymást előre. 

Eleinte kisebb-nagyobb sikerekkel ment, aztán inkább nagyobbakkal, mint kisebbekkel, mert utána a TSOB-t megnyertük. Most ez ott tart, hogy szívesen eljárok, mert vannak arcok, akiket szeretek, szívesen lógok velük, de nekem már ez nem az a felület, ahol én ki tudom magamból adni, hogy mi van velem. Én nem tudok random energiákat így kettéosztani.

És hogyan viszonyultál ahhoz a generációváltáshoz, ahol már a barátaid jobban előtérbe kerültek, ha slamről volt szó?

Gáz lenne szerintem, ha ez a természetes folyamat nem történik meg, nem látnád a fejlődését az embereknek. Szerintem az a szép a slamben, hogy Munding Marciék, a Lukács Geri, Majré, mind lépésenként haladtak. Nagyon sok éve írnak, nagyon sok éve adnak elő. Csomóan hasonló indíttatásból hagyták ott a slamet úgy, mint én, hogy még eljárnak, de már nem lépnek fel. Ilyen például a Gergály Norbi, Gege, ők sem aktív részei az egésznek.

Ez az időszak viszont kihatott a szövegekre, egy átlag trap/popszámhoz képest művészi a szövegvilág. Hogyan lehet megőrizni egy számot olyannak, hogy egyszerre legyen popos, és ne vigye el közben a szöveg durván lassúfalus irányba, mi a titka a tökéletes popos számoknak?

Szerintem az egy fas….ság, amikor az emberek szerint a mainstream egy szar. Ezért azokat az előadókat lehet hibáztatni, akik 20 éve ugyanúgy kiszolgálják a közeget. Nem a közönséget kell lenézni, sőt, nem szabad butának nézni. 

De csomó előadó van itthon, akik a tömeg kiszolgálása alatt konkrétan lehülyézik a közönségüket. Aztán ráfogják arra, hogy itthon nincsen igény arra, hogy megújuljanak. Az igényt azt te teremted, mint előadó.

Neked a jövőbeni terveid hogy néznek ki arról, hogy állandó fellépő legyél több helyen is?

Szeretném véglegesíteni a lemezt októberig. Még pontos dátumot nem akarok mondani, de biztos, hogy idén már kikerül. Utána rámegyünk komolyan Geriékkel arra, hogy az színpadképes is legyen. Jövőre pedig nagyon szeretnénk koncertezni is.

Hogyan nézne ki az a színpadképes formátum?

Szeretnék úgy élőben megszólalni, hogy legyen mögöttem dobos, illetve szeretnék több élő hangszeren is visszaadni azt a hatást, amit mondjuk online hallottak belőlem. Ott lesz Geri a gitáron, dob, lesz dj szett is. Egy orgazmust szeretnék, amikor minden megszólal egyszerre.

dzsúdló

Mi a véleményed azokról, akik a mostani rapvonulatot uralják? Gondolunk Krúbira, BSW-re, igazából bárkire. Szerinted ez egy jó irány, vagy inkább leváltandó?

Én kettéválasztanám a BSW-t meg a Krúbit. Alapvetően Krúbi személyisége borzasztóan hasznos itthon, mert határokat tör át. Behoz olyan embereket a mainstreambe, akiket alapvetően a közeg nem engedne be. Gondolok itt Mátéra, Lil Frakkra, Dé:Nashre. Leváltást nem használnám, inkább azt mondanám, hogy az utóbbi 5-10 évben inkább csak a „ba….unk szét mindent” mentalitású előadók jöttek, ők azok, akik szétb…..nak mindent. Már annyira darabokban van az egész, hogy reméljük, mi majd össze is tudjuk rakni az egészet.

Mi a véleményed arról, hogy tényleg egyre többször kerülnek előtérbe olyan előadók, akikkel te is többet kollaborálsz? Pl. említetted Lil Frakkot, stb. Hogyan lehet kitörni, amikor már nem csak az OTL-eken csinálják meg a bulikat.

Szerintem ez már történik. Másfél éve még nem gondoltam volna, hogy a Mátéékra veretem Bánkitón egy olyan idősávban, ahol az a sátor tele van emberekkel. Másfél-két év alatt olyan folyamatok mentek végbe, és olyan szinten felpörögtek egyes előadók, hogy az már megállíthatatlan szerintem. Itt lesz egy szint, ahol a basic trap előadók valószínűleg kihullanak. Eljön az a szint, ahol már a budapesti 21 éves srácot nem tudod megszólítani.

Ha már közönség, te a saját célközönséged hova lőnéd be?

Amúgy vicces, mert nem pesti vagyok, 3 éve lakom Pesten, és a hallgatók 90 százaléka Budapesten lakik, vagy valamelyik nagyvárosban. Korosztályban én még szerintem bekarcolom, ami 35-ig elmegy. Néha betalálnak ilyen középkorú nők, hogy „mennyire jól lehet aludni a hangomra”, én meg így mondom, hogy „je, az tök király”. Én is el tudok aludni a saját hangomra egyébként, azzal nincs baj, de szerintem nem én leszek az, aki beszabja, hogy ki fog hallgatni. Van, aki elküldi, hogy a nagyanyja hallgat engem, bár inkább a 20-as korosztály dominál.

Kik a kedvenc magyar beatmakereid?

Személyes indíttatásból, de nekem Tembo, amit ő csinál, az mindig is közel állt az én zenei ízlésvilágomhoz. Mindig szívesen hallgattam a cuccait. Ő az, akivel a legszívesebben dolgoznék, és közben milyen jó, hogy vele dolgozom. Fun fact: a lemeznek Tembo a fő producere, de lesz rajta egy D.Koms beat is. Ő is Holdudvaros, imádom a cuccait. 

Meg alapvetően a Holdudvaros emberek mind a legnagyobb zsenik és annyira szerethető figurák, legyen szó Dééről, ArlekinkeF9ről. Kapitány Mátét iszonyatosan tehetséges producernek tartom. 

Vicces, egyszer Tembo mondta azt, hogy ez olyan, mint amikor megdobban a szíved tőle. Kérdeztem, hogy miért nem rak ki eladásra beateket. Ő meg azt válaszolta, hogy „az olyan, mint egy fotósnak a stockfotó. Én nem beatmaker vagyok, én zenész vagyok”. Ilyenkor éreztem azt, hogy szeretem. Ez ugyanúgy igaz Mátéra is. Amikor egyesek azt mondják, milyen egyszerű összerakni trap alapokat, akkor összeereszteném ezekkel az emberekkel őket.

Tehát akkor nincsenek egyszerű alapok.

Persze, hogy nincsenek. Ha úgy állsz hozzá, hogy belesz….rsz az egészbe, mert a Youtube trendingben akkor is ott lesz a neved, ami fact, attól még nem jó. Ne sajnáljunk le valamit amiatt, mert valaki nem tudja helyén kezelni a dolgokat.

Te sokkal inkább tartod magad művésznek akkor, mint egy ilyen „elcseszett rapperfigurának”?

Elég elb…..szott vagyok, az igaz (nevet). Viszont soha nem fogom kimondani azt, hogy művész vagyok, sem azt, hogy rapper lennék, ezt túlzott egoizmusnak érezném. Nem vagyok énekes sem, mert nem tudok énekelni.

De közben mégis…

Hát, valami vagyok. Ezeket nem gondolom, hogy nekem kellene kimondanom.

Te hogyan reagáltál arra, hogy 1 hét alatt negyvenezres nézettségig jutott a Hiszti? (Azóta már 48 000 felett jár, a szerk.)

Általában, ha valami jó történik, akkor mindig azt keresem, hogy mikor lesz vége, ebből a szempontból elég elb…..ott vagyok. Hú, most jó, de mindjárt nem lesz jó.

Hogy érzed, ez meddig tarthat?

Nem annak örülök, hogy 40 000-en van, hanem annak, hogy rengetegen írtak pozitív visszajelzést. Komolyan, meglepődöm mindig, hogy wow dude, ezt nekem írták unironikusan. Nekem ami durvább, hogy a Minden előtt 280 feliratkozóm volt, most meg karcolja az 1500-at. Emberek követni is akarnak, és várják a következő történéseket.

Már fel is ismernek utcán?

Volt. Múlt héten volt egy kislány egy társaságból, hogy csináljunk képet. Mondta az egyik csaj, hogy „de jó, van Dzsúdlóval egy képem”, mire a másik: „az király, nekem Krúbival van”. Én meg megsemmisülve ott állok, hogy akkor b…d meg (nevet). Szoktak ilyen viccesek lenni. Múltkor azt is felvázolták, hogy ő milyen menő, mert van Kapitány Mátéval képe, de én menőbb vagyok, mert volt vele koncertem. Ezekkel nehéz mit kezdeni, success, azt hiszem.

Honnan éreznéd azt, hogy már véleményvezér is vagy, nemcsak egy srác, aki zenéket csinál?

Szerintem egy előadónak kötelessége formálni a közeget, szóval én könyörtelenül meg fogom ezt próbálni. Onnantól kezdve, hogy ne használj szívószálat, mert megdöglenek a pandák meg a teknősök, odáig, hogy a megcsalás ain’t cool. Amit gondolok, azt kimondom, ha valaki pedig rákapcsolódik az üzenetre, és elkezd követni, akkor én állva lesz….om magam, és köszönöm szépen. 

Attól mondjuk nem tartok, hogy kozmetikumokat fogok reklámozni. A lényeg, hogy az üzenet mindenképp hasznos legyen. Nekem például nagy inspiráció a 1975. Egy olyan indiepopbandáról beszélünk, ami a kocsiban szexeléstől kezdve emberek éhezéséig mindent érintenek. A kedvenc soraim például azok, hogy „thank you Kanye, very cool, rest in peace Lil Peep, the poetry is in the street”. Ezeket egy indiepop banda írta le.

Itt közrejátszik az is, amit mondtál, hogy már nehéz egzakt stílusokról beszélni.

Pontosan. Ezt így kellene csinálni, így lehet véleményvezérnek lenni. Olyan dolgokra fel kell hívni a figyelmet, ami nem biztos, hogy világszintű probléma, akár itthon, vagy bárhol, de az, hogy a 12 éves kisgyerek, aki a sarokban vagdossa az ereit, az nem azért van, mert hülyegyerek.

Még Signoval beszéltem egyszer, aki azt mondta, ha te egyszer szakítasz, akkor arról 2 albumot tudnál írni. Tényleg ilyen könnyű inspirálódni?

Ku…. anyád Signo (nevet). De fact amúgy. Most az utóbbi 2 évben mindig arra mentem, hogy mindig megoldjak problémákat, amint adódik. Szeretem gyorsan orvosolni. Javarészt ebben szar vagyok, ku…..a lassan tudok feldolgozni dolgokat, ez egy nagyon szenvedős folyamat nekem mindig. 

Temboval beszéltünk, hogy ő nagyon örül, amikor szomorú vagyok. Mikor szaron vagyok, 300%-on pörgök szövegekkel. Nem azon vagyok, hogy állandóan rosszul legyek, hanem megnézem, hogy mi van benne. Ezt most miért érzem, és mit tudok belőle kihozni. Gyakran teszem magam áldozatszerepbe is, de ez már más téma.

Ennyire átalakultak a párkapcsolati szokások?

Bármihez képest, ha azt nézed, hogy 2 évvel ezelőtt mi tendált, ahhoz képest is átalakultak a szokások. Én mondjuk tök jól kihasználom ezt, csak az emberek néha furcsán néznek, mikor a BKK-n hümmögöm fel a csalódott dallamaimat (nevet). 

Amikor körbevesznek már 18 éves lányok, már rájuk sem tudok kapcsolódni igazán, pedig 21 vagyok. Kényszeresen szeretem elhitetni magammal, hogy itt már túl nagyok a gátak. Szerintem ezek azért vannak, mert belebeszéljük, megteremtődnek magunkban.

Akkor a dalok javarészt a te élethelyzeteden múlnak.

Ez sem igaz, gyakran képzelek el valamit, ami aztán később leírok, a Hiszti is ilyesmi volt. De fontos, hogy el kell választani az alkotót a műtől. Nem kell szétverned egy kocsmát, elég elhinnem, hogy szétvernéd, és Haniny Boy.

Te is figyelnél erre a fellépéseiden?

Persze. Ha kell, kinyitod a moshpitet, de nem vagy egy moderátor, vagy túravezető. Fontos nyitni a közönség felé, de közben nem mehet a produkció rovására.

Honnantól éreznéd túl nagy felelősségnek, ennyi emberre hatással lenni?

Nem tudom. Ettől annyira nem félek. Ha ennyire nagy hatással leszek egyszer és talán, úgysem tudnám feldolgozni. De felfogni sem. Örülök, tökre szeretlek, hogy ezt mondod, de nem fogok tudni mit csinálni az ilyenekkel. Azért sem, mert már felfogni is nehéz lenne, hány embernek az életére hatsz ki.

A dalok mellett a klipeknek is van üzenete. Ezen a szinten ez a fajta profizmus ez nem biztos, hogy megszokott. Te inkább külföld felé húzol, vagy csak ilyennek akarod, hogy legyenek a klipek?

Mindkettő. A lemez koncepciója is a fotofóbián alapszik, hogy ebből meg legyen a kilépés. Ebben volt benne a Minden, amiben nagy szerepet kapott a fény, meg azoknak a váltakozásai. Ezzel akartam elérni, hogy a fényérzékenységnek két oldala van. A Mindenhez illett a black and white beállítás, a Hisztit pedig már úgy akartuk megcsinálni, hogy van egy ilyen oldala is, ami sötét, de azért mégsem minden feketén és fehéren mutatkozik. Szeretsz a Hiszti fényeiben lenni igazából.

dzsúdló

Annyit említetted az albumot, hogy mesélhetnél előre, szerinted milyen lesz?

Ezt most azok nevében mondom, akik már hallották, szerintük ami eddig tetszett az embereknek, azokból sokkal több lesz. Sokkal mélyebben próbálom karcolgatni ezeket a felületeket, amiket eddig próbáltam. Amennyire első albumnak érdemes koncepciót adni, annyira kapott csak, és tudatosan van felépítve. 7-8 szám lesz rajta, ezt még nem lehet tudni, amin rajta lesz a Hiszti és a Minden is. Négy közreműködő lesz rajta.

Akiket nem fogsz leleakelni.

Hát, egyet már leleakelt a Majré, az meglesz, de a többit nem szeretném. Nagyon büszke vagyok arra, hogy kik szerepelnek majd a lemezen. Akik szerepelnek, életük legjobb teljesítményét hozzák ezekben a featekben.

Ez a 7-8 szám, ez körülbelül 25 perc környékére tehető, ha jól érzem.

Nagyjából belesaccoltál, nem szeretnénk 3 percnél hosszabb számokat csinálni, a legtöbb az 2 perc valamennyinél áll meg. Amit nem tudsz belesűríteni 2:40-be, az felesleges fecsegés. Jó, persze, ha James Blakenek meg Jpegmaffianak lenne 8 perces száma azt szívesen elhallgatnám, de én nem hiszem, hogy ilyennel kell, hogy éljek.

Kikből inspirálódsz külföldről?

Hú. Csomó van, aki az év albumát csinálta idén, az nekem James Blake, imádom azt a fazont. Szeretem Vince Staplest, Jpegmaffiát, de nagyon szeretem az újvonalas r’n’b-t. Nagyon szeretem Weeknd-et. 6lacket, Travist, Kanyét, Lorde-ot, Don Tolivert, Brockhamptont. Nálam ugyanúgy megvan még az indie vonal is, 1975, Bad Suns, Foster The People, Francis and the Lights, Daniel Caesar. Mindenkit fel lehet sorolni.

Kivel featelnél szívesen?

Több ember van, de szívesen csinálnék olyat, hogy egy bizonyos alkotót egy magától tök másik kontextusba helyeznék, és megnézném, hogy ott hogyan érvényesül.

Miért nem csinálod meg?

Lehet, hogy már megtörtént, kiderül majd. De ha sorolni kéne a feateket, megint a Holdudvarral kezdenék, Lenszkijjel, Mátéval, kipróbálnám magam egy alapon Ressel, de pl. csomó embernek az alteregójával simán tudnék együttműködni.

Külföldi, elérhetetlen előadók, mint jutalomjáték?

Kanye, Travis, James Blake, Weeknd valószínűleg porba döngölne technikailag. Itt nem mondhatod azokat mindig, akiket szeretsz, mert magadat is hozzájuk kéne tenni. Thugga, Kid Cudi csak hümmögjön mögém, és ott meghalhatok. Kid Cudi az Isten. Ha egyszer lesz egy Kanye featem, arról tuti többen fognak tudni.

És majd cikkez rólad az Offmédia, ahol a kommentekben, jöhet a „nem ismerem őt” téma. Téged feszélyez ez, vagy hogyan viszonyulsz, ahhoz, amikor emberek nekiállnak keménykedni, hogy nem ismernek?

Nevetek. Igazából erre 2 hónappal korábban tutira nagyon rászorongok, de most már mondhatjuk azt, hogy majd megtudod. Ge..i.

Dzsúdló, a tökéletes zárszók mestere, 2019. szeptember 17. 

Varga Vencel / CorporationZ